donderdag 1 maart 2007

Marokko

19 februari hebben we dan eindelijk de oversteek naar Marokko gemaakt. Van Algeciras met de boot naar Ceuta (Spaans); een tocht van 35 minuten!

In Ceuta waren we in ongeveer 45 minuten de grens over, standaard Afrikaans “geharrewar”; veel mannetjes die je willen helpen met je papieren voor geld, maar we hebben het zelf geregeld, en dat ging prima!

Zodra we Marokko binnen waren, zijn we naar Chefchaouen gereden, een stadje in de Rif Mountains. De route voer door een prachtig groen berglandschap met kleine dorpjes. Langs de kant van de weg liepen vrouwen met bossen takken op hun rug, en overal zie je koeien, ezels, schapen en geiten loslopen, ook gezellig óp de weg.

De camping van Chefchaouen ligt net boven de stad, aan de rand van een bos. De 1e nacht in Marokko moest best wennen; de vele moskeegeluiden, en de kou en regen. Maar we zijn er 2 nachten gebleven, want we wilden hier de medina graag bezoeken.

De medina van Chefchaouen is echt geweldig! en bestaat uit tientallen kleine smalle straatjes, steegjes en trappetjes, vol met huisjes, winkeltjes en bedrijfjes, met grotendeels prachtig beschilderde en bewerkte deuren. Dit alles in blauwtinten. We hebben er een paar uur rondgelopen en onze ogen uitgekeken!

We werden nog door een man in de medina uitgenodigd voor een kopje Marokkaanse muntthee, “zonder commerciële bijbedoelingen”, zei hij. We hebben van deze man uitleg gekregen over de Berbergebruiken en hoe ze tapijten maken. Natuurlijk was deze uitnodiging niet zomaar, want na de thee en de mooie praatjes kwam het commerciële Berbertje toch wel in hem naar boven…wat na wat afdingkunsten heeft geresulteerd in een échte dromedaris-jellaba voor Tom. Alle mannen in Marokko lopen hierin rond, lekker voor de kou, en de puntmuts is overal handig voor, kou, regen, zon en tegen de “bad eyes” zoals ze zeggen.

Na Chefchaouen zijn we een dag naar naar Fès, en vervolgens naar Meknès gegaan. Ook hier op de campings staat het vol met campers; veel fransen en wat duitsers en Nederlanders. Veel kwamen even een praatje met ons maken, want ze zijn toch wel nieuwsgierig naar wat we van plan zijn met zo’n 4x4auto met daktent. Wel leuk hoor, want van al deze praatjes hou je best leuke tips over én o.a. een wegenkaart van Marokko en een extra jerrycan voor water!

Ivm wat problemen met onze Coleman-benzinebrander hebben we Fès en Meknès niet bezocht, maar zijn we op zoek gegaan naar onderdelen voor de brander of een alternatief kooktoestel. Aangezien dit in beide steden niet lukte zijn we de 23e naar het warme en zonnige Marrakesh gegaan.

In Marrakesh hebben we op een leuke camping gestaan met voor de verandering eens schone toiletten en douches, heerlijk! Op deze camping hebben we een engelse man, Richard, ontmoet. Hij gaat met zijn motor een paar maanden door Marokko, Mauretanië en Senegal touren, misschien dat we nog wat afspreken om en deel samen te rijden, mochten we rond dezelfde tijd bij de grens aankomen. Tijdens dit gesprek kwamen we er trouwens achter dat we hier een uur vroeger leven dan in Spanje, wát een blunder zeg, want we zitten al een week in Marokko!

24 februari zijn we met de taxi naar het centrum van Marrakesh gegaan.
Daar aangekomen zijn we naar de medina en het daarnaastliggende marktplein, wat een drukte! Zoveel mensen bij elkaar in kleine nauwe straatjes, rondscheurende brommers, karretjes met ezels, we werden er dizzy van! Maar…ontzettende mooie dingen gezien; piepkleine winkeltjes, heerlijk-geurende en mooi uitgestalde kruiden, tajines, schoenen, aardewerk, houtwerk, sieraden, vrouwen die je handen willen beschilderen met henna, slangenbezweerders, verhalenvertellers en nog veel meer.

We hadden de Calomanbrander meegenomen, en hebben zo iemand gevonden die ons naar een winkeltje bracht waar ze gasstellen verkopen. Zo zijn we de trotse eigenaar geworden van een echte Sultan, een Marokkaans 2pits-gasstel. Want Coleman blijkt in Marokko helaas niet te bestaan…

Na Marrakesh zijn we naar Agadir vertrokken, een vrij moderne stad aan de kust. Even naar het strand geweest om te pootjes baden, en de nacht verbleven op een camping in de stad. Het valt wel op dat hier in Marokko overal zwerfhonden en katten rondlopen, ook op de campings, je krijgt al jeuk bij het zien van deze beestjes…

26 februari naar Tafraoute gereden, via een prachtige route door de Anti-Atlas. Vanuit Tafraoute zijn we, na een kleine lunch in de buitenlucht, naar de oases bij Afella Ighir gegaan, wat ontzettend mooi was het daar!

Teruggekomen van deze tocht hebben we een plaats op Camping Les Trois Palmiers geboekt in Tafraoute, met een prachtig uitzicht op de bergen en palmbomen, wat wil een mens nog meer!

27 februari vanuit Tafraoute richting de kust gegaan, met als doel een camping naast Fort Bou Jerid, in de omgeving van Guelmime. We zijn op een of andere track beland, wat best wat zweetdruppels heeft veroorzaakt, een krom fietswiel en een verbogen fietsendrager. Uiteindelijk toch maar de track maar gelaten voor wat het was, en via een andere route, met nog steeds vrij heftige 4x4 stukken en de gevonden gpscoördinaten, de camping weten te vinden…

Fijn dat we er later achter kwamen dat er op de camping campers stonden, er blijkt dus ook een “normale” weg naartoe te gaan… Ach ja, dan hebben we in ieder geval goed kunnen oefenen in 4x4 rijden, en we moeten zeggen; de patrol heeft het prima gedaan!

De route door Marokko kun je met behulp van Google Earth hier bekijken.

Hoi Tom en Laura!

Wow zeg! Vind het gewoon zo ongelofelijk dat jullie nu in zo'n andere wereld zitten! In die korte tijd dat jullie nog maar weg zijn alweer zoveel gezien en meegemaakt. Ben benieuwd wat voor bijzondere verhalen er nog zullen volgen! Veel plezier nog!

Groetjes, Linda

Anoniem zei

He, haloha, wat hebben jullie in een week Marokke al veel beleefd, en dit is nog maar het begin, helemaal geweldig.
Liefs Dick, Geesje.

Leuk hoor, al die ervaringen van jullie. Ik kijk regelmatig even of jullie alweer wat nieuws hebben beleefd. Erg leuk om dit allemaal te lezen.
Liefs natasja

He stelletje avonturiers,

Lekker dat het allemaal zo goed gaat en dat jullie genieten!

Groet,

Joep

Hoi avonturiers.

Laura, jou vader is mijn collaga, en hij kan goed vertellen, dus ik was al aardig op de hoogte van jullie avontuur. Vandaag het internetadres gekregen zodat ik even een kijkje kon nemen. Fantastisch wat jullie doen!! Succes, Rene Hoep

Hoi hoi..
Ja ik volg jullie ook nog..! Grappig idee eigenlijk, jullie zijn met zn tweeen allerlei leuke, indrukwekkende en spannende dingen aant beleven, en er lezen ondertussen gewoon heeeeeeeel veel mensen mee! ;-)
Ff kort nieuwsje tussendoor, als jullie terug komen ben ik zo ongeveer aan het verhuizen!! ;-)) Maaaaar daar mail ik binnenkort allemaal nog wel een keertje over.
Nou heel veel plezier weer!
Liefs, Sharon

Unknown zei

Hoi Tom en Laura!
Ik begin nou toch echt jaloers te worden hoor! Al die mooie zonnige plaatjes kom je alleen tegen in reisgidsen (dacht ik) maar 't bestaat dus echt! Echt supertof!
Trouwens, ff heel iets anders.. Ik speel 22 maart mee met het Promenade Orkest (professioneel!) met een uitvoering van de Mattheuspassion (van Bach) in MCU Vredenburg! Tof he! En ik krijg er nog 230 euro voor ook! Haha, daar kan Avi toch niet tegen op!
Veel plezier daar!
Groetjes,
Kim
ps. jullie daktent is echt te cool!

Lieve Tom & Lau,

Wat een gave foto's en wat een beproevingen zo gelijk al he! Het ziet er wel onwijs mooi uit. En trouwens, lekker dat jullie nu ook mooi weer hebben, zon doet alles beter lijken, ha ha!

Dikke kus van ons allemaal.

Juud, Co, Luuk & Nienke

Hee Lau en Tom,

Wat klinkt het allemaal ontzettend leuk. Was zeker wel moeilijk he lau om geen leuke hebbedingetjes te kopen In Marokko ? Nou ik hoop snel weer een vervolg verhaal te kunnen lezen met belevenissen van jullie! Heel veel plezier! Groetjes Mirjam en Andres

Hai Tom en Laura,

Wat leuk zeg om jullie avonturen op deze manier te kunnen lezen.
Helemaal nu het wat rustiger is bij Hogenboom, is dit heerlijk leesvoer! Veel plezier nog de komende maanden.

Groetjes, Miranda (h) en de rest van je oud collega's

Lieve laura en Tom

Jullie worden nu toch echt wel!!
wereldberoemd.Als zelfs het "strendernieuws"" aandacht aan je besteed,dan ben je iemand

liefs Hennie

Anoniem zei

Hi Tom en Lau! Wat vliegen de weken voorbij. We denken aan jullie hoor!! Geniet en tot blogs,

X Maris

dat pak staat Tom wel; Begrijp ik het nu goed dat jullie tent op het dak van de auto staat?

Sterkte, Hans (Schoof)

PS: ik krijg er ook niks anders uit dan "anonymous".